Opinel no 8
När man slår upp ordet ”Varumärkesord” på wikipedia kan man läsa följande:
”Ett varumärkesord är ett varumärke som är så etablerat att många använder det som benämning på varan oavsett varumärke”
Vanliga exempel är Jeep, Vaselin, Vespa och Termos. Alla är företagsnamn som blivit vardagliga ord för en produkt. I Frankrike är Opinel ett sånt ord. Opinel är dels ett företag från 1890 och dels benämningen på alla knivar med träskaft.
Joseph Opinel grundades i staden Saint-Jean-de-Maurienne 1890 och har sedan dess haft knivar i huvudfokus. Den lilla kniven med trähandtag blev snabbt en favorit bland bönder, vinodlare och senare även sjömän och kockar. man säljer årligen 15 miljoner knivar och stålet kommer mestadels från svenska Sandvik. Pablo Picasso använde Opinel när han skulpterade. Ja ni förstår, Det är en fransk klassiker helt enkelt.
Opinel gör allt från osthyvlar till sågar men vi lägger fokus på knivarna. Outdoorvarianterna finns i elva olika storlekar där no 2 är den minsta och no 13 den största. nummer 1 och 11 gör inte längre. Det går att få alla dessa modeller med olika stål-kvaliteter och träslag, så kombinationerna är obegränsade.
Ska du bara ha en kniv så är Opinel helt fel kniv för dig, Däremot om du har ett intresse för kvalitet och roliga produkter så är det ett måste. Precis som att man inte har militär-camo i skogen så skär man inte upp en brie med en fällkniven S1 på utflykten. Opinel är en kniv som jag själv ofta har i fickan eller i portföljen. Den är vardaglig och elegant, och jag får alltid beröm på jobbet när jag täljer ett äpple som en gammal fransk sjöman och sedan äter.
Mer från Opinel hittar ni här